De beste zorg begint bij het bevragen van de zorg van vandaag

De medewerkers van Asster spannen zich dagelijks in om de beste zorg te leveren. Om dat te kunnen doen is het belangrijk te weten wat patiënten van de zorg van vandaag vinden. Waar zijn ze tevreden over? Wat kan er beter? Daarom vragen we elke patiënt bij ontslag om de Vlaamse Patiënten Peiling in te vullen. Deze gevalideerde vragenlijst vraagt patiënten wat zij van de kwaliteit van zorg vonden tijdens hun opname. De resultaten kan je hier terug vinden. Je kan Asster ook vergelijken met andere voorzieningen in de geestelijke gezondheidszorg.

Maar het allerbelangrijkste is dat Asster op basis van deze resultaten kunnen we de zorg bijstuurt.

We zetten dit jaar graag zo’n verbetertraject in de kijker. Uit de bevragingen van 2022 blijkt dat 78% van de bevraagde patiënten zegt dat hulpverleners hun aansporen om mee te beslissen over hun behandeling. Dat is sterk! En dat kan nog beter. Verschillende afdelingen nodigen patiënten uit op hun teambespreking. Zo neemt de patiënt zelf deel aan het gesprek over zijn of haar behandeltraject. Zo’n teambespreking kan voor patiënten erg spannend zijn. Daarom ontwikkelde NOVA 1 een leidraad die patiënten helpt om zich voor te bereiden op de vergadering. De leidraad legt uit wie er op zo’n overleg aanwezig is, wat er besproken wordt en wat er van de patiënt verwacht wordt. Verder zijn er ook een aantal vraagjes geformuleerd die tijdens de bespreking aan bod zullen komen. Zo kan de patiënt hier op voorhand al eens over nadenken.

We hopen in de toekomst nog veel gelijkaardige verbeterprojecten te lanceren. Jij kan daar als patiënt je steentje aan bijdragen. Ben je tevreden? Laat het ons weten. Kan er iets beter? We horen het graag! Meer info over de Vlaamse Patiënten Peiling vind je hier.